Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Fractie

Altijd het laatste nieuws op : www.burgerpartijamersfoort.nl

College van B&W der Gemeente Amersfoort

T.a.v. mevrouw A. van Vliet-Kuiper

Stadhuisplein 1

3811 LM Amersfoort

Amersfoort, 6 februari 2003

 

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

Op grond van artikel 37 Reglement van Orde voor de Raad, wil de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

Inleiding:

Hierbij de beloofde, ook heden nog steeds voorkomende klachten van de Regiotaxi. Tot op heden heb ik ( weer ) geen reactie gehad. Volgende week is er een afspraak met Mevr. W. Zoodsma van het Gewest Eemland in verband met de klachten en de klachtenprocedure. Het Gehandicapten Patienten Platform Amersfoort ( GPPA ) zou graag een onafhankelijke klachtenmelding bij het Gewest Eemland willen want de kans is groot dat nu klachten gemakkelijk in een bureaulade ( van de Regiotaxi ) verdwijnen zonder dat er iets mee gedaan is.

Voorbeeld van zes ( 6 ) verschillende ( willekeurige ) klachten (bron gehandicapten platform)

  1. Bezoektijd drastisch inkorten

Eind december had ik een retourrit naar Leusden afgesproken. De taxi haalde mij drie kwartier later op dan afgesproken was en een kwartier eerder dan de afspraak werd ik opgehaald. Dat betekent dat de Regiotaxi dus een uur van mijn bezoektijd van 3 uur afknabbelt en dat is in verhouding te veel want in plaats van 3 uur op een afspraak zijn kon ik er door toedoen van de Regiotaxi maar 2 uur zijn.

2. Taalprobleem met chauffeurs.

Op zaterdag 18 januari 2003 had ik een afspraak om 17.30 uur met de rolstoeltaxi bij het station Hilversum opgehaald te worden om mij thuis te brengen. De chauffeur had blijkbaar een poos aan de verkeerde kant van het station staan wachten en had vervolgens de grootste problemen om mij in de bus vast te zetten. Ik moest van links naar rechts, weer naar links en toen zei hij dat ik niet vastgezet kon worden.

En dat terwijl er 's morgens met het vastzetten in zo'n zelfde bus geen problemen waren. Hij had er of geen zin in of geen verstand van. Ik ben dan ook niet echt vast gezet en dat mag helemaal niet!

Vervolgens vroeg ik hem in de buurt van mijn huis een bepaalde route te rijden in verband met opgebroken straten en vreselijke verkeersdrempels. Hij weigerde in alle toonaarden met als gevolg dat hij op een gegeven moment moest stoppen om mij eerst goed te zetten. Een slechte zaak als je als klant aangeeft hoe je wilt rijden en de chauffeur dus ontzettend eigenwijs is en zijn eigen zin doet. Waar blijf je dan als klant?

Bij het uitstappen heb ik hem gezegd dat hij nog eens moest leren luisteren. Maar misschien was het een taalprobleem ( ? ) want veel Nederlandse woorden kende hij niet.

Ook daarvan hoeven wij niet de dupe te worden. Wij willen gewoon als klant behandeld worden.

3. Afspraak in Ziekenhuis niet halen.

Als ik een reis reserveer op bepaalde tijden heeft dat een reden ( afspraak bij dokter, specialist, therapeut enz. ) Het is dan een slechte, onacceptabele zaak dat de centralist vraagt op andere tijden te reizen.

4. Meer dan zestig minuten extra reistijd op rit van 14 minuten.

Soms moeten mensen meer dan een uur extra reizen op een rit van normaal een kwartier,. Ook dat mag niet want dan liggen de verhoudingen scheef.

5. Afleveren op totaal verkeerde adres.

Een blinde klant wordt op een heel verkeerd adres afgezet en merkt dat omdat ze een arm van de chauffeur gevraagd heeft tot aan haar voordeur. Gelukkig merkt ze dan dat dit niet klopt. Ook dit is een slechte zaak.

6) Juiste gegevens klant zijn niet bekend.

Vreemd is het dat we bij de reservering naast ons pasje nummer, nog eens apart moeten vermelden dat we een elektrische rolstoel hebben, want anders gebeurt het ook dat er een gewone taxi komt in plaats van een rolstoeltaxi, ook al hebben we dit gemeld.

Vragen van de BPA:

  1. Herkent en kent het College bovenstaande zes ( 6 ) structurele klachten van de gebruikers van de RegioTaxi ?
  2. Op welke termijn denk het College een onafhankelijke klachtenregeling ( via de Gemeente of het Gewest Eemland ) in het leven te hebben geroepen ?
  3. Waarom zet het College de contracten met RegioTaxi niet beter in elkaar, waardoor dit soort omissies niet meer voor ( kunnen ) komen ?
  4. Vindt het College het nu niet eens tijd om voor onze gehandicapten mede Burgers in Amersfoort ( in gewone of elektrische rolstoel ) een goed functionerende vervoersregeling in het leven te roepen ?

 

In afwachting van uw spoedige schriftelijke beantwoording

 

Namens de Burger Partij Amersfoort ( BPA ),

Ing. J. ( Hans ) van Wegen, Fractie voorzitter BPA.